Vietnam.. Thank you!! - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Marieke Tissen - WaarBenJij.nu Vietnam.. Thank you!! - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Marieke Tissen - WaarBenJij.nu

Vietnam.. Thank you!!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 Januari 2014 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Hoi Allemaal,

Daar ben ik weer ;). Ik heb begrepen dat het weer tijd werd voor een blog! Op het moment zijn we op Phu Quoc eiland, het meest zuidelijke puntje van Vietnam. Het is hier echt heerlijk!!

Sinds het vorige reisverslag hebben we paar indrukwekkende maar ook relaxte dingen ondernomen. Onder andere Sapa heeft veel indruk op mij gemaakt. Sapa ligt ten noorden van Hanoi en staat bekend om de mooie rijstvelden die als trappen tegen de berg aan liggen. We zijn hier met zijn 4e (Ardita, Leon, Eveline en ik) met de nachttrein hier naartoe gereist. De nachttrein was prima in orde voor de 6m2 die je met 4 mensen deelt. Het weer in Sapa viel wel tegen.. KOUD!! Daarnaast was het mistig/nevelig waardoor je weinig zicht had. We hebben in Sapa een 2daagse trekking gedaan. Op dag 1 hebben we zo'n 10 km gehiked waarna we bij locals thuis hebben geslapen (homestay). Op dag 2 hebben we zo'n 5 km gehiked. Het hiken was behoorlijk intens door de weersomstandigheden. Je moet je voorstellen dat je op modderige, smalle paadjes loopt die ontzettend glibberig zijn. Ardita en ik hebben het hier behoorlijk zwaar gehad met onze Vans :p... Deze zijn overigens nog steeds niet hersteld van de modder! In het begin van onze trekking kwamen er in een keer vietnamese vrouwtjes in typische klederdracht bij ons lopen. Bij iedere tourist liep een local. Wij dachten.. Vreemd.. Waarom lopen ze met ons mee en zijn ze zo geinteresseerd in ons?? Bij het hiken merkte we al snel dat veel van onze groep toeristen hulp nodig had bij het lopen op deze paadjes, waaronder Ardita en ik. Er was weinig grip en alle hulp was welkom! Tijdens de lunch op dag 1 werd al snel duidelijk dat de vrouwtjes ons zo hebben geholpen omdat ze hun spulletjes aan ons willen verkopen. Hier zijn ze echt heel volhardend in. Ze verkopen armbandjes, tassen en rijk borduurde stoffen... Voor veel te veel geld. Wij wilden niks kopen wat voor hun moeilijk te verkroppen was. Kort daarna zijn we aangekomen bij de homestay. Dit is bij locals thuis. Hier hebben we met 9 mensen geslapen. Bij het huis moet je aan een houten huis denken met overal een betonnen vloer. Ze hebben geen verwarming of iets dergelijks. De enige warmtebron is van het vuur wat midden in de keuken brand en waar iedereen omheen zit. De mensen van de homestay waren echt geweldig. Er was weinig bij de homestay te beleven maar de locals waren super aardig. Ze spraken goed engels en hadden 3 kleine kindjes genaamd Snow (6), Vow (3) en Jay (16 maanden). Dit zijn kleine lieve deugnieten die ons verblijf hebben opgeleukt. De hele homestay vond ik zo'n bijzondere ervaring en het heeft echt indruk op me gemaakt. Deze mensen zijn zo ontzettend gelukkig met hun gezin en gezondheid, andere dingen lijken helemaal niet van belang. Dag 2 zijn we naar een ander plaatsje gehiked. Ook al was het de helft korter als dag 1, het was zeker zo moeilijk! De paadjes waren stijl en er waren weinig houvast punten. Ardita en ik hebben met ieder 2 vietnamese vrouwtjes aan onze zijde het stuk gelopen. Heftig! Maar we hebben het gered;). In het plaatsje Sapa hebben we ons snel kunnen douchen en onze spulletjes laten opdrogen voordat we naar het station werden gebracht om met de nachttrein terug naar Hanoi te keren.

Hier zijn we S'ochtends rond 6 uur aangekomen. Meteen vanuit daar zijn we doorgereisd naar Halong Bay. Waar we een 2daagse boottocht hebben gemaakt. Het uitzicht vanuit de boot is echt prachtig ondanks de mist. Je ziet allemaal grote rotsgebergte in de zee waar de boot tussendoor vaart. We hebben 1 nacht overnacht op de boot. We zijn met een kleiner bootje naar de floating market gegaan. Dit is een drijvend dorpje op het water. Het is ongelooflijk om te zien dat mensen echt nog op deze manier leven. Het zijn kleine drijvende hutjes zonder stroom en warmte? Het was in ieder geval heel gaaf om dit vanuit een klein roeibootje te mogen zien. Na Halong Bay zijn we terug gekeerd naar Hanoi waar we onszelf op nieuwe schoenen hebben getrakteerd:).

We zijn dezelfde avond meteen weer in de nachttrein gestapt naar Hue. In Hue heeft het tijdens ons verblijf zowat non-stop geregend. Hue is een prima stadje om 2 dagen te zijn. Het heeft leuke tentjes en mijn hostel is echt heel mooi en luxe :D! Op de 2de dag is de stroom in een keer uitgevallen. In het hele hostel werden kaarsjes aangestoken. Wat het eigenlijk heel gezellig maakt. Samen met Leon heb ik de Secret capital bezocht. Dit is soort van een verborgen stad in Hue waar de Keizer heeft gewoont. Door de oorlog is deze voor een groot gedeelte verwoest.

Na Hue zijn we door gereist naar Hoi An. Wat een leuk stadje is dat!! Het hele stadje wordt verlicht door allemaal lampionnen. Heel sfeervol! Het is een oud vissersdorpje was bekend staat om het op maat laten maken van kleren. Bovendien zijn er een hoop leuke eettentjes en winkeltjes. Natuurlijk hebben we ook mooie kleren voor onszelf laten maken:). Ook heb ik hier Caroline nog getroffen. Echt super leuk om een vriendin van thuis in deze omgeving tegen te komen!

Vanuit Hoi An zijn we met wederom een nachttrein naar Mui Ne gereist. Deze nachttrein was de slechtste tot nu toe. We konden helaas niet met z'n 3e samen in 1 coupe liggen. Gelukkig lag ik met 3 prima mensen samen. Ardita en Leon hadden wat minder geluk. In hun coupe lagen al vietnamese mensen in hun bed te slapen.. Euhh?? Leon en Ardita hebben deze mensen uit de coupe moeten sturen aangezien zij hiervoor hebben betaald. Niet te geloven!! Mui Ne is eigenlijk 1 grote straat van 20 km lang, aan de zee en het strand. Ons backpackers resort is echt heel mooi, met zelfs een klein zwembad en pal aan de zee! Wat een luxe om na al die kou, eindelijk een bikini aan te kunnen :D. In Mui Ne hebben we een "sanddune-tour" gedaan. De duinen zijn zoals je die in een woestijn ziet. Hoge zandbergen met stijle afgronden. We hebben hier sunset gekeken en toffe foto's gemaakt! Ook zijn we naar "fairy stream" geweest. Dit is een klein beekje met oranje zand wat ontzettend zacht aan je voeten aanvoelt. Hier zijn we een tijd door heen gewandeld waarbij we mooie natuur hebben gezien.

Oke.. Daarna was het plan om naar Saigon door te reizen. Wat ik heel graag wilde doen, is met een "easyrider" een dag door Vietnam toeren. Een easyrider is een motormuis met een grote motor die je dan voor een dag meeneemt en veel mooie dingen laat zien. Ik heb het mam maar niet vertelt van te voren dat dit mijn plan was haha :p. Maar ik ben achterop de motor gekropen bij Day (de motormuis/gids) die me naar Saigon heeft gebracht. Mijn backpack werd overigens gewoon op de motor geknoopt, haha het past allemaal hier in Vietnam! De motortocht was echt heel gaaf! We hebben wel 15 stops gemaakt op verschillende plekken. Ik heb een hoop mooie dingen gezien. Ik zal een opsomming maken van de dingen die we hebben bezocht om het beetje overzichtelijk te houden;).
- Een popcornfabriekje.
- Een Chineese tempel.
- Indische gebedsgebouwen.
- Het walvismuseum.. haha
- Een budhistische tempel. (de mooiste tempel tot nu toe!!)
- Een berg met wel 30 aapjes die we hebben gevoerd.
- 3 plekjes met schitterend uitzicht.
- De zee en het strand, wat helemaal verlaten was!!
- Een dragonfruit-farm.
- Een zeezout winnerij.
- 3 relax stops.

Het was echt een geweldige en drukke dag. Achteraf was ik aardig gesloopt maar het was zeker de moeite waard;). Saigon is trouwens ook echt een toffe stad! Ik had gedacht dat ik Saigon nog heftiger zou vinden als Hanoi. Echter valt het me reuze mee! Het backpackers gebied is gezellig en druk! Er valt genoeg te stappen, te eten, te zien en te kopen!

Vanuit Saigon zijn we naar Phu Quoc gevlogen. Dit is echt een heel mooi eiland! Het is nu nog niet erg toeristisch maar je merkt aan alles dat dit over een paar jaar het nieuwe Phukket gaat worden. Het weer is hier geweldig. Mijn hostel ligt 5 km van het stadje af. Echter is de sfeer in het hostel zo goed dat dit eigenlijk niet uitmaakt. Iedereen is hier heel relaxed, alles kan en mag! We hebben een snorkeltour gedaan met veel mensen van het hostel. Wat echt super leuk was. Het koraal was cool om te zien en het zwemmen met 1000e vissen is ook wel bijzonder;). Ook ben ik over mijn angst van "scooterrijden in het buitenland" gestapt. We hebben een dagje scooter gehuurd en gereden. We hebben echt het mooiste strand tot nu toe bezocht... Echt WOW!

Vietnam was voor mij een cadeautje.. Ik heb echt genoten! Het hele land is een stukje rijker en moderner waarschijnlijk. Morgen vertrekken we naar Cambodja en gaat Leon weer naar huis:(. Ik ben heel benieuwd daar de geschiedenis van Cambodja. Deze schijnt nogal heftig te zijn.. We gaan het zien.

Tot over een tijdje weer!

Liefs xxxxx

  • 28 Januari 2014 - 10:27

    Fie:

    Mooi verhaal Marieke! Ik herken veel dingen, leuk om het zo weer te lezen.
    Veel plezier nog! X

  • 28 Januari 2014 - 10:51

    Ria Schuren:

    wow Marieke wat n verhalen. super leuk om te lezen
    We hebben er deze keer lang op moeten wachten maar nu hebben we ook wat haha
    Blyf genieten!!!! liefs oet remunj

  • 28 Januari 2014 - 12:26

    Ine:

    Hè luitjes,
    Hier hebben we weer naar uitgekeken. Het is toch een beetje meereizen als ik een reisverslag lees. Jullie beleven wel heel veel bijzondere dingen, je zou er verslaafd aan kunnen raken, ik in elk geval. Ik verheug me nu al op de verhalen die ik over een paar maanden hier kan horen.
    Geniet verder, doe bijzondere dingen enpas natuurlijk wel goed op jezelf.
    Dikke knuffel en tot het volgende verslag.
    XXX
    Ine

  • 28 Januari 2014 - 23:22

    Lilian:

    Ha Ardita en Marieke,
    Eindelijk weer een verhaal en wat voor een, het is maar goed dat ik sommige dingen pas achteraf hoor.
    Ik heb al veel mooie foto's van jullie gezien, met een verhaal erbij gaat het meer leven.
    In het vervolg moeten jullie ons niet meer zo lang laten wachten, ik kijk hier iedere dag vol spanning naar uit. Ook bijzonder dat je zover van huis nog een bekende tegenkomt.
    Ik hoop dat jullie in Cambodja ook een fijne tijd tegemoet gaan.
    Lieve groetjes,

    XXX Lilian

  • 30 Januari 2014 - 07:48

    Rachid:

    Mooi verhaal. Klinkt allemaal erg indrukwekkend. geniet van Cambodja. Grtz Rachid

  • 30 Januari 2014 - 13:23

    Vera:

    Hoi hoi,

    Wat een mooie avonturen. Erg leuk om de verschillen per land/strekk te lezen. Het lijkt me zo bijzonder om op niet toeristische plekken te zijn. Van andere kennissen die Vietnam bezocht hebben, begreep ik ook dat Vietnam echt een bijzonder kadootje is.
    Fijn dat je ervan geniet en het ook zo ervaren hebt.

    Veel plezier met de komende avonturen.

    Liefs x vera

Tags: Ardita, Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 6593

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 April 2014

Mijn eerste reis... Azië here we come!!

Landen bezocht: