Soo.. That's it! Last one.. Enjoy:). - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marieke Tissen - WaarBenJij.nu Soo.. That's it! Last one.. Enjoy:). - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marieke Tissen - WaarBenJij.nu

Soo.. That's it! Last one.. Enjoy:).

Door: Marieke Tissen

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 April 2014 | Nederland, Nederland

Hoi Allemaal!

Inmiddels is het alweer een week geleden dat ik op Nederlandse grond ben aangekomen. Het is niet te geloven maar mijn 4 maanden reizen zitten erop. Het is afgelopen.. Ik ben weer “thuis” en heb mijn eerste dagen alweer gewerkt. Ik moet bekennen dat het thuis zijn vreemd aanvoelt. Vier maanden lang is mijn backpack mijn thuis geweest. Overal waar mijn rugzak was, was mijn tijdelijke thuis en gek genoeg ben ik daar prima aan gewend geraakt. Het is natuurlijk heel vervelend om nu weer 2 klerenkasten te hebben met teveel rommel. Met 4 korte broeken, 1 rokje, 4 jurkjes en wat topjes is je leven in in ieder geval een heel stuk simpeler;)!

Oke, ik ga eerlijk zijn. Ik ben een slechte blogschrijver. Ik schrijf niet vaak en al helemaal niet regelmatig. Maar toch wil ik voor de laatste keer mijn verhaal met jullie delen. Afgelopen 6 weken heb ik ontzettend veel mooie dingen gezien in het zuiden van Thailand en Maleisië. Mijn (voor)laatste blog heb ik in Koh Tao geschreven. Na Koh Tao heb ik Krabi, Oa-nang, Phuket, Koh Phi Phi, Koh Lanta, Kuala Lumpur, Taman Negara, Cherating, Pulau Kapas, Penang en Langkawi nog bezocht.

In het zuiden van Thailand heb ik echt vakantie gevierd. Lekker van de zon, het eten en het stappen genoten met mijn maatjes. Ook heb ik 2 hele fijne weken met Javy gehad waarbij we op echt super mooie eilandjes zijn geweest. Beginnend in Phuket. Tja Phuket... Het is een bezienswaardigheid in Thailand. Heel Phuket is opgebouwd rondom de wens van de toerist en hier zijn echt heel veel toeristen op vakantie. Ik was er al snel achter dat Phuket niet mijn ding is. Veel te groot, te druk, te massaal en het sekstoerisme.. Tja dat is in het nachtleven OVERAL!! Jonge meiden(met amper kleren aan het lijf) met (veel te) oude mannen en in elke bar/kroeg paaldansende vrouwen of ladyboys. We hebben het gezien en we hebben ons vermaakt, maar 1 dag was genoeg. Daarna zijn we naar Koh Phi phi vertrokken. Dit eilandje is echt een paradijs!! Heel mooi strand, alles op loopafstand, leuke winkeltjes en veel lekkere restaurants. Van de geplande 2 dagen hebben we er uiteindelijk maar 4 gemaakt. Ook het stappen hier was één groot feest. Helaas heb ik hier afscheid van mijn vriendinnetjes genomen:(. In Koh Lanta hebben we heerlijk relaxed gedaan en zijn we een dag op een scootertje gekropen om het eiland te verkennen. Koh Lanta is nog redelijk rustig qua toerisme, wat ook een fijne afwisseling was.

Na dit eiland zijn we per vliegtuig verder naar het zuiden vertrokken om in Kuala Lumpur – Maleisië, mijn vader op te gaan halen van het vliegveld. Met zijn 3e hebben we Kuala Lumpur ontdekt. Met als hoogtepunt Future Music festival met o.a. Armin van Buuren. Mijn vaders eerste festival was een groot succes. Hij was op het festival een attractie an sich.. Overal kwamen jongeren met hem praten en vragen of ze op de foto mochten met hem. Er werden nog net geen handtekeningen uitgedeeld ;). We hebben met een te gekke groep mensen tot in de vroege uurtjes gefeest. Waarna ik na anderhalf uur slaap, afscheidt van mijn vriendje heb moeten nemen.. HUILEN!

Na dit verdrietig momentje heb ik mijn tranen gedroogd en ben ik in brakke toestand met mijn vader aan het vervolgavontuur begonnen. Namelijk met het openbaar vervoer tot bijna in de jungle te komen:). Na wat misopvattingen wanneer/welke bus zou rijden, zijn we toch op de plaats van bestemming gekomen. Maleisië verschilt hier wel in met de andere landen. Er zijn hier geen touragency’s die je kunnen helpen bij het boeken van je reis per bus. Je moet hier naar het busstation zelf om informatie in te winnen en een reis te kunnen plannen. Maar ook dat is gelukt!

Een aangename verassing van Maleisië is de algemene staat van de public bus. Deze zijn voor Azië termen echt luxe te noemen. Om Maleisië samen te vatten is het een land vol met de mooiste natuur, de vriendelijkste mensen en veel diversiteit in activiteiten. Het is een mengelmoes van Moslims, Chinezen en Indische mensen. Ik mis hier de typisch Aziatische sfeer die ik zo leuk vind bij de andere landen die ik bezocht heb, maar ik had dit land zeker niet willen missen. Samen met mijn vader heb ik enkele dagen in de jungle van de Taman Negara doorgebracht. Hier heb ik wilde dieren zoals apen, zwijnen, tapiers, leopard cats, slangen en een heleboel insecten in de voortuin voorbij zien komen. Ook hebben we een jungletrekking gedaan en de Canolpy walk overwonnen. Al met al zeker de moeite waard om eens meegemaakt te hebben. Na al deze inspanning hebben we heerlijk wat tijd doorgebracht op een eiland waar maar alleen enkele hutjes op stonden en dus amper toeristen te vinden waren. Het eiland was adembenemend. Het ene strandje was nog mooier dan het andere en het toppunt was misschien nog wel dat er reuzenschildpadden s’nachts aan wal kwamen om hun eieren te leggen.

Dit is in een notendop de laatste weken van mijn reis. Sorry Dees, in het laatste stuk van mijn blog ga ik je even een stukje nadoen. Ik heb namelijk een aantal feitjes over mijn reis bij gehouden.

Duur:
In totaal ben ik 4 maanden van huis weg geweest, wat gelijk is aan:
- 17 weken en 2 dagen of;
- 121 dagen of;
- 2883 uren of;
- 172980 minuten of;
- 10378800 seconden.

Landen:
Ik ben in totaal in verschillende 5 landen geweest en ben op 10 eilanden verbleven.
Land 1. Thailand. (waar ik 2 keer ben geweest). Hier ben ik in totaal 44 dagen gebleven.
Land 2. Loas. Hier ben ik 19 dagen geweest.
Land 3. Vietnam heb ik in 25 dagen verkend.
Land 4. Cambodja waar ik 12 dagen ben geweest.
Land 5. Maleisie, waar ik zo’n 21 dagen heb rondgereist.
In 2 van deze landen rijden ze aan de linkerkant van de weg (Thailand & Maleisie). In Vietnam en Laos was ik miljonair.... Heel fijn omdat ook eens meegemaakt te mogen hebben! Ohja er is op 13 dagen is er regen gevallen :p. Daarbij tel ik ook de “lichte buitjes” die in Nederland zowat dagelijks vallen...

De totale afstand die ik heb afgelegd van Limburg tot aan Limburg bedraagt 30904 km. Hierbij zitten niet alle kilometers die ik heb afgelegd met mijn dagtrips en al die vele kilometers die ik met de benenwagen heb gemaakt.

Vervoer:
1. Ik heb in 5 vliegtuigen gezeten.
2. Ik heb in 21 bussen gezeten, waarvan 2 nachtbussen.
3. 6 treinen hebben mij mogen vervoeren, waarvan 5 nachttreinen.
4. Ik heb op 17 boten gezeten.
5. Ik ben 1 keer achterop een motor gekropen voor een dag.
6. En ik heb me 2 keer verplaatst met een scooter.

Overnachtingen:
1. Ik heb in 8 verschillende hotels geslapen.
2. In 23 verschillende hostels heb ik verbleven.
3. 5 Guesthouses hebben mij mogen ontvangen.
4. Ik heb 6 nachten in het openbaar vervoer doorgebracht.
5. Ik heb 1 nacht bij locals thuis mogen slapen.
6. In 3 verschillende bungolows heb ik geslapen.
7. Ik heb zelfs 1 nacht op een boot overnacht.

Activiteiten:
- Ik heb 3 watervallen gezien.
- Eén keer ziplining gedaan.
- 2 kookcursussen gevolgd.
- 3 trekkingen gedaan.
- 4 keer olifanten gezien en 1 keer op een olifant mogen zitten.
- In 5 zwembaden gezwommen.
- Ik heb 2 grotten van binnen gezien.
- Ik heb 16 massages gehad. (wat een zwaar leven haha).
- Op 12 stranden gelegen.
- 5 keer mogen snorkelen.
- En een respectabele 37 tempels van binnen en buiten bewonderd!!

Mocht ik nog een keer terugkomen naar deze landen dan heb ik 11 highlights uit deze reis die ik nog eens wil meemaken/zien. Daarnaast zijn er nog 10 must see’s die ik deze reis heb gemist die ik dan zeker wel wil zien!!

Tijdens deze reis ben ik nooit alleen geweest. De eerste 3 maanden heb ik samen met mijn lieve reismaat Ardita mogen reizen. Daarbij hebben we gezelschap gehad van Leon en nog vele andere! De laatste 5 weken heb ik samen met Javy en mijn vader gereisd. Echt uniek dat ik dit ook met hun heb kunnen delen.

Als ik dit alles terug lees, mijn foto’s bekijk, aan al mijn mentale plaatjes en mooie ervaringen denk.. Dan weet ik dat ik zo’n gelukkig persoon ben dat ik dit allemaal heb mogen mee maken! Niemand neemt mij dit meer af en ik had het voor geen goud willen en kunnen missen. Ik heb een hoop geleerd tijdens deze reis. Waarschijnlijk nog wel het meeste over mezelf. Ik had vooraf een plan voor mijn leven. Dit plan heb ik inmiddels al zoooo vaak bijgesteld dat ik eigenlijk wel kan zeggen dat ik inmiddels planloos ben. Wat betekend.. Alles kan gebeuren, alles kan veranderen en daar ben ik happy mee:)!!

Oke ;) genoeg geneuzel. Kort samengevat:
- Mijn reis was TE GAAF!!
- De mensen die ik heb ontmoet waren lief, spontaan, gek, inspirerend, energiek, warm en vooral heel gezellig!
- De mensen waarmee ik heb gereisd heb ik op een andere manier leren kennen waardoor ik ze nog meer ben gaan waarderen.
- De landen die ik heb mogen ontdekken hebben me nog zoveel nieuwsgieriger gemaakt naar de rest van de wereld.
- Door alle dingen die ik heb gezien in alle 5 de landen die ik heb bezocht, weet ik nu echt hoe goed en luxe Nederland is.. ECHT WAAR!
- Belangrijkste les die ik heb geleerd.. Doe de dingen die je gelukkig maken.. Geniet elke dag.. of zoals Alli en Alyssa zouden zeggen: NO RAGRETS hahaha!!

Ik heb genoten van mijn reis. Ik word er beetje droevig van als ik bedenk dat ik nu weer thuis ben. (dit duurt trouwens maar heel even hoor,als ik denk aan alle lieve mensen die ik weer kan gaan zien, is dit zooooo voorbij ;)). Ohja één ding staat vast. Ik ga weer reizen :D!! (sorry mam).. Hoe, wat , waar, wanneer en met wie is nog niet bekend.. So to be continued.

Doeeeeiii xxxxx

  • 09 April 2014 - 07:29

    Ria Schuren:

    Hey Leef Marieke
    Als ik je laatste verslag zo lees leef je nog met een been in Azie
    Geweldig dat je er zo op terug kykt!!!
    en ja om hier weer te acclimatiseren kost moeite en tyd..
    Ik vond het in ieder geval heel fyn om je weer oppe laak te zien HAHA

    liefs Ria

  • 09 April 2014 - 13:01

    Lilian Tissen:

    Ha Marieke,

    Wat was het fijn om jou en pap afgelopen dinsdag weer op te halen van het vliegveld.
    Iedereen weer veilig thuis en om me heen, heerlijk.
    Neem maar fijn de tijd om nog na te genieten van alle ervaringen en indrukken tijdens je reis en maak er een mooi fotoverslag van, een aandenken voor altijd.
    Dat je nog meer van de wereld wilt zien en de langste tijd thuis bent geweest is me wel duidelijk, en dat gun ik je ook heel erg, maar voorlopig geniet ik er van dat je er weer bent.

    XXX Mam

  • 16 April 2014 - 20:11

    Vera:

    Prachtig Marieke.
    Heel inspirerend en zo waardevol.
    Dit pakken ze je inderdaad nooit meer af, een hele ervaring rijker!

    Geniet van de mooie herrineringen en kom rustig thuis in de burgerlijke westen.


    liefs x vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1340
Totaal aantal bezoekers 6605

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 April 2014

Mijn eerste reis... Azië here we come!!

Landen bezocht: